Thursday, October 6, 2011

KUALA LUMPUR

hari ni nak bercerita sikit boleh tak?? hehehe

sebut pasal Kuala Lumpur semua orang tahu kan .. ibukota Malaysia.
macam-macam ada kat sini.

aku ni lahir kat Gombak yang hanya beberapa km ajer dari KL
kg aku kat Batu 8 Gombak, Chow Kit tu kira Batu 2 lah, KL Batu 1

dalam banyak2 tempat kat KL ni tempat yang aku tak sampai lagi
Menara KL. Teringin nak naik tapi aku ni gayat orangnya hehehe

Ingat lagi masa pembukaan Menara Berkembar Petronas pada tahun 1999
*gambar - Suria KLCC

aku g lah sana dengan en bard .. ramai giler sangat masa tu .. masing2 macam terpukau ajer
ye lah masa tu bangunan tertinggi kan
masuk dalam Suria KLCC macam 'wahhhh'
tapi seingat aku sampailah sekarang ni
boleh kira berapa kali ajer g sana hehehe
berapa kali dah anak2 ajak g sana tapi tak bawa2 pun lagi
nanti2 lah yer :)

yang gambar atas tu tau tak bangunan apa?? hehehe .. itulah SOGO
shopping complex yang paling glamer skang ni
masa pembukaannya pun aku ada g gak tapi lupa tahun bila
yang aku ingat waktu tu still sekolah lagi
waktu2 remaja gitu hehehehe

sebelum wujudnya SOGO ni, yang terkenal macam Globe, Batu Road Supermarket, Keramat Supermarket .. aku dulu selalu ke Batu Road .. kira Batu Road dulu paling glamer lah, berdepan ngan pasaraya ni Hankyu Jaya tapi macam tak jalan lah bisnes dorang tu.
orang lagi prefer ke Batu Road ni

la ni 2-2 dah bankrap .. bangunan Hankyu Jaya tu kira ok lagi sbb dah jadi Plaza Tar tempat pemborong. aku dulu sebelum Hankyu Jaya tutup, aku pernah keje sana .. kira kami lah staff terakhir Hankyu Jaya tapi dorang pakai nama lain .. Basic Store rasanya.
yang bangunan Batu Road tu tinggal macam tu ajer

* ni Globe Silk Store

masa zaman sekolah dulu aku rasa port lepak yang paling terkenal Central Market (CM).
sebabnya dorang ramai ambik tuisyen kat sana .. nama pusat tuisyen tu Kasturi
ramai budak2 sekolah aku amek tuisyen kat sana.

syarikat2 bas yang paling glamer kat KL dulu Len Seng, Bas Mini yang kini tinggal kenangan semuanya tu :)

* bas Len Seng

sekarang ni bas Len Seng beroperasi untuk kawasan Setapak ngan Wangsa Maju saje.
korang kalau naik bas Len Seng, nampak ada konduktor perempuan
hehehe itulah my mom .. my mom sorang ajer tinggal konduktor
yang lain2 kan dah pakai tabung

laluan bas 174 - Gombak - KL
169 - Sri Gombak - KL
172 - Danau Kota - KL
170 - Zoo Negara - KL
191 & W12 - Wangsa Maju


rasanya cukup kot setakat tu ..
nanti kalau aku rajin aku cerita lagi yer

1 comment:

  1. datang kl tahun 90...blaja kat utm jln semarak...sempat merasa wajah KL lama...suma yg awak citer tu suma sy merasa...naik bas sri jaya benti dpn keramat supermarket..tmbg 3 posen...kenangan suma tu...skrg dh byk berubah...dan jarang sgt2 lalu kwsn chowkit tu...

    ReplyDelete