Wednesday, December 22, 2010

-APA ITU TIROID-

hari ni aku nak bercerita sket pasal penyakit tiroid .. apa itu dinamakan kelenjar tiroid?
Kelenjar tiroid ialah organ endokrin yang terletak di leher manusia. Fungsinya ialah mengeluarkan hormon tiroid. Antara hormon yang terpenting ialah Thyroxine (T4) dan Triiodothyronine (T3). Hormon-hormon ini mengawal metabolisma (pengeluaran tenaga) manusia.
Kenapa tiba2 aku nak bercerita pasal tiroid? Sbb hasil pemeriksaan darah sebanyak 2 kali doktor bagitau aku ada simptom2 tiroid. Aku x tau sbb apa tp hormon T4 aku tu tak balance dan aku dah start makan ubat since bulan lepas.

Antara orang-orang yang berisiko menghadapi masalah penyakit kelenjar tiroid ialah:
-Perempuan
-Genetik
-Mengidapi sakit pituitari atau endokrin yang lain
-Usia lebih 60 tahun
-Merokok

Ada dua jenis penyakit tiroid yang utama:
-Hipertiroidisme / Tirotoksikosis - seseorang itu akan jadi cergas
-Hipotiroidisme - seseorg itu akan jadi lemah

Tanda-tanda orang yang menghidapi tiroid:
-Bengkak di leher
-Cirit birit
-Degupan jantung bertambah, sentiasa berdebar-debar
-Gementar dan gelisah, terketar-ketar
-Haid tidak teratur, kurang atau tidak datang
-Kesuburan turun
-Penumpuan kurang-Mata menjadi besar (bulging)
-Angin yang tidak menentu
-Kejang otot-Oesteoporosis (kereputan tulang)
-Pengeluaran peluh banyak, bertambah. Kulit lembap
-Suhu badan naik, tak tahan panas
-Rambut tidak kuat
-Sukar bernafas
-Sukar tidur
-Tekanan darah naik
-Turun berat badan walaupun selera naik
-Lemah

yg aku bold kan kat atas tu kebanyakannya tanda2 yang aku alami sekarang ni dan yg kerap aku alami jari2 aku menggigil. Minggu depan aku ada appointment untuk x-ray, doakanlah tak ada apa2. Harap result x ray tu okay .. aku dah tak sanggup asyik nak makan ubat ajer. Berat aku sekarang ni naik bukan sbb aku kuat makan tp sbb mcm2 ubat aku telan tiap2 hari. Aku tak nak hidup bergantung pada ubat saja .. aku nak kembali normal macam dulu.

No comments:

Post a Comment